زبان سعدی؛ زبان معنویت، اخلاق و تربیت است
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۴۱۷۶
رضا حمیدی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است و پیشینان ما گنجی گهربارتر از دفترهای حکمت آمیز شعر، برای ما باقی نگذاشته اند. آنان همه آنچه را که آموخته و دریافته بودند و یا خود تجربه کرده بودند، بر پر مرغان سخن بستند و در آسمان حکمت و معرفت به پرواز در آوردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر جشنواره بینالمللی شعر فجر دوره ششم و هفتم، افزود: شاید هیچ کشوری در جهان نباشد که به اندازه ایران، مهد ذوق ورزی و سخن سرایی باشد. این اهتمام شگفت، از آن رو است که ایران از دیرباز سرزمین حکمت و معرفت بوده است و شاعران فارسی گوی، مصداق این سخن پیامبر عظیم الشأن اسلام اند که «همانا شعر از حکمت است».
حمیدی با بیان اینکه شعر در ایران هرگز به محاق نرفت و هرگز خزان ندید، گفت: در ایران رقیبانی چون داستان و رمان نه جا بر شعر تنگ کردند و نه از یاران و همراهانش کاستند و انقلاب شکوهمند اسلامی نیز بر فرّ و شکوه آن افزود و اکنون به یمن وجود شاعرانی بزرگ و نکته سنج و تعهد مدار، بهار شعر و ادب فارسی را به تماشا نشستهایم.
وی ادامه داد: برای شناخت حافظ، باید ابتدا سعدی را شناخت، اگر سعدی را نشناسیم، محال است که حافظ را بشناسیم. برخی معتقدند؛ حافظ از سعدی بزرگتر است، ولی تا سعدی را نشناسیم، حافظ را هم نمیشناسیم.
حمیدی به اهداف سعدی از نوشتن بوستان و گلستان اشاره کرد و گفت: هدف سعدی تنها خلق یک اثر ادبی صرف نبود، سعدی با نوشتن بوستان و گلستان در نظر داشت تا استفاده های فراوانی را که از قرآن، نهجالبلاغه و احادیث نبوی برده بود، با زبان شیرین و ساده برای مردم عصر خویش و یا حتی آیندگان بیان و آنها را با پند و اندرزهای خود به طریق صواب رهنمون سازد.
کارشناس فرهنگی و ادبی و دبیر وقت همایش ذکر جمیل سعدی، خاطرنشان کرد: شعر سعدی در واقع وجدان بیدار جامعه است و خدمتی که فردوسی و سعدی به زبان فارسی کردند، هیچ شخصیتی چنین نقشی ایفا نکرد و امروز ما با همان ادبیات عصر سعدی و فردوسی سخن میگویم و این حاصل زحمات این دو شاعر بزرگ جهان است.
برچسبها سعدی گلستان ادبیاتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سعدی گلستان ادبیات سعدی گلستان ادبیات اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۴۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «صبر در روایات و کلام اساتید اخلاق همراه با بررسی مفاهیم، آثار، نتایج و اقسام آن» پرداختند که متن آن بدین شرح است:
مؤمنین نشانه هایی دارند که امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «صَبَروا اَیّاماً قَصیرة اَعْقَبَتْهُم راحَةٌ طَویلَةً، تِجارَةٌ مُرْبِحةٌ یَسِّرها لَهُم رَبُّهُم/ ایام کوتاهی در مشکلات و سختیها صبر می کنند نتیجه این صبر راحتی بسیار طولانی است چند صباحی بر مشکلات صبر می کنند در عوض راحتی طولانی نصیبشان شود این تجارتی پرسود است».
در قرآن هفتاد و دو بار کلمه صبر و مشتقات آن آمده است.
بعضی از بزرگان اخلاق گفتهاند: «الصبرُ ضدُ الجزع/ صبر ضد شکایت کردن است».
صبر کردن یعنی تحمل کردن، به این صورت که نباید شکایت و ناراحتی و بدبینی داشته باشد و حتی در زبان نباید شکایت از خدا کند یا چیزی بر خلاف رضای خدا بگوید. معنای دیگری که کردهاند این است که «هو اضطرابُها فیحبس لسانَه»، یعنی این که مضطرب نیست که بر خلاف رضای خدا حرف بزند.
المقدرُ کائن، پیشامد آمدنی است و نمی شود جلویش را بگیریم، پس تحمل کنیم و صابر باشیم. معنای دیگر این است که «مقاومةُ النفس عن الهوی»، یعنی تابع هوا و هوس خود نباشد که هر کاری خواست بکند.
بعضی از بزرگان اخلاق گفته اند که اگر در برابر مشکلات فقط زبان خود را کنترل کنی و در دل ناراضی باشی این مقام تائبین است، اگر زبان را کنترل کنی و راضی به رضای خدا باشی این مقام زاهدین است، اگر زبان را کنترل کنی و نه تنها قلباً راضی باشی بلکه خوشحال باشی که خدا این چنین برای تو رقم زد این درجه محبین است.
در این زمینه روایتی است که حضرت عیسی علی نبینا وآله علیه وعلیه السلام عرض کرد: پروردگارا آیا کسی در امت من هست که در مرتبه من باشد؟ ندا آمد بله پیرزنی در بیابان هست، حضرت رفت به سوی این پیرزن و دید در یک اتاق خرابه ای زندگی می کند که روی یک پلاس کهنه است و بدنش مریض و فرتوت و نابیناست و مشغول ذکر الحمدلله علی نعمائه و الشکر علی آلائه است. به معنی حمد و سپاس خدایی را سزاست که این همه نعمت به من داده است. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: السلام علیک یا أمة الله، پیرزن گفت: وعلیک السلام یا روح الله، حضرت فرمود: چه کسی مرا به تو معرفی کرد؟ پیرزن گفت: همان کسی که مرا به تو معرفی کرد، حضرت فرمود: بر کدام نعمت این چنین شکر می کنی؟ پیرزن گفت: خدا به قدری به من نعمت
داده است که به احدی نداده است، حضرت فرمود کدام نعمت؟ گفت: بدنی به من داده است که بر بلا صابر است و زبانی داده که شکر او را دائماً می کنم و قلبی داده که همیشه متوجه خداست.
بعضی اگر کمی درآمد کمتری نسبت به گذشته داشته باشند بی تابی و گلایه و شکایت از خدا و روزگار می کنند، کمی هم صبر کن چون خدا کسی را بدون رزق و روزی نمی گذارد، این همه خدا مخلوق دارد و روزی همه را هم می دهد، حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: «مَن اُبْتُلیَ مِنَ اَلْمُؤْمِنینَ بِبَلاَءٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِیدٍ/ مومنینی که مبتلا به بلایی می شوند اگر صبر کنند خدا اجر هزار شهید برای او می نویسد».
صبر در روایات سه قسم است که خلاصه اش را بیان می کنم:
اول صبر بر مصائب: اگر در این جا صبر کند و لب به شکایت نگشاید در این صورت خداوند سیصد درجه در بهشت به او عنایت کند.
دوم صبر بر طاعت: مثلاً در ماه مبارک در هوای گرم روزه می گیرد و بر طاعت خدا علی رغم سختیها صابر است در اسن صورت خداوند در بهشت به او ششصد درجه عنایت کند.
سوم صبر بر شهوت جنسی: مثل جوانی که چشم خود را از دیدن نا محرم حفظ کند، وقتی در خیابان صحنهای شهوت انگیز وجود دارد سرش را پایین می اندازد در این صورت خدا هم حوری در بهشت به او تزویج خواهد کرد، غریزه جنسی خود را کنترل می کند و خداوند نهصد درجه در بهشت به او عنایت کند.